"Dame dame dame, que te voy a dar ... una guayabita de mi guayabal."

2.19.2009

Convocatoria: Auralidades Negroamericanas / CFP: Mapping Black New World Auralities

(English below)

Una invitación al Encuentro del Instituto Hemisférico en Bogotá a finales de agosto, y un grupo de trabajo dentro de él sobre auralidades afros, lo cual estamos organizando Susana Friedmann (musicóloga, Universidad Nacional de Colombia) y yo. Espero que puedan participar. Pilas que la fecha para entregar las aplicaciones es el 23 de febrero.


Encuentro 2009: Ciudadanías en Escena

El Instituto Hemisférico de Performance y Política y la Universidad Nacional de Colombia invitan a artistas, performeros, académicos y activistas a proponer performances, ponencias, música, videos, instalaciones, exposiciones de artes visuales, temas para grupos de trabajo, proyectos de activismo, acciones virtuales y otras propuestas que vinculen performance y política en las Américas para participar en nuestro próximo

VII Encuentro Ciudadanías en escena: Entradas y salidas de los derechos culturales en la Universidad Nacional de Colombia en Bogotá del 21 al 30 de agosto del 2009

Titulado "Ciudadanías en escena: performance y política de los derechos culturales", el evento de 10 días invita a investigar los “derechos culturales” y sus complejas relaciones con las ciudadanías tanto en contextos históricos como contemporáneos. Entendemos los derechos culturales como una figura jurídica, como un dispositivo de poder, y como una articulación alrededor de la cual se condensan reivindicaciones, ciudadanías y sujetos. Estos nos permiten investigar la relación entre el performance y la política a través de diversas formas expresivas, categorías de análisis, disciplinas, tradiciones y movimientos. Los derechos culturales necesariamente invocan al Estado, hecho visible por los mismos ciudadanos e instituciones que éste produce, y también resaltan la instrumentalización del ritual, la identidad, la protesta, la guerra y el arte. Nos invitan a explorar el derecho a la identidad y a la interculturalidad; el uso y promoción de los idiomas maternos, idiomas de elección y su hibridación; la formación artística y al acceso a sus expresiones; y el reconocimiento, transmisión, y transformación de la memoria colectiva, entre otros. Los derechos culturales también destacan la enorme brecha entre el discurso jurídico y las vivencias sociales, entre la teoría escrita y las prácticas corporales, y nos impulsan a investigar estas tensiones, antagonismos y asimetrías sociales, y las prácticas y estrategias performativas que artistas, actores sociales, pueblos y estados utilizan para intervenirlas.

Nuestros grupos de trabajo nacieron como una alternativa a los paneles académicos tradicionales, ofreciendo un espacio crítico para la investigación colaborativa y otras formas de trabajo interdisciplinario en torno a temas e intereses compartidos. En los grupos de trabajo participan académicos, artistas y activistas. Algunos de los grupos proponen trabajo dirigido específicamente a académicos o artistas, mientras otros buscan el dialogo y la colaboración entre ellos. Limitados a 20 participantes, los grupos de trabajo se reúnen repetidamente en un horario fijo durante el Encuentro. Su formato está diseñado según los objetivos específicos de cada grupo y puede incluir la presentación de ensayos, la producción de trabajos colectivos, la creación de un performance, o una combinación de estos elementos. Por favor vea la descripción de cada grupo, en la lista a continuación, para obtener información adicional.
La participación en los grupos de trabajo será determinada por solicitud. Los interesados deberán presentar un breve resumen (una página) del trabajo de investigación o proyecto para el grupo además de la carta de intención y el curriculum requeridos para aplicar al Encuentro.


Hacia un Mapa de la Auralidad Negroamericana
Coordinadores: Susana Friedmann and Michael Birenbaum
Las Américas negras son igualmente caracterizadas por las comonalidades históricas y por una variedad de formaciones raciales. Por esto, la constelación distintiva de culturas sonoras creadas por los afrodescendientes americanos reflejan tanto los aspectos compartidos de estas experiencias históricas como las particulares divergencias moldeadas por los paisajes sonoros locales. Sin embargo, la historia de estas culturas sonoras también se ve marcada por la interacción de practicantes musicales negros de diferentes lugares con los tropos sónicos de la negritud presentes a nivel global, desde la circulación de formas musicales tales como jazz, son, reggae y hip-hop en la industria musical del Siglo XX hasta los intercambios entre prácticas musicales africanas, europeas y americanas como cumbé, zarabanda y otras en el Siglo XVII.
Lo que ha surgido entonces es un conjunto global de tropos sonoros de la negritud, producto de la influencia de los procesos locales, incluyendo elementos análogos y distintos a la vez, y de un segundo nivel de prestaciones y apropiaciones mutuas. Este grupo de trabajo pretende mapear esta auralidad negra a nivel hemisférico. ¿Cuáles son sus nodos, sus márgenes, sus brechas? ¿Cuáles son los circuitos que los conectan? Es este mapa estructurado o interrumpido por las diferentes formas de inclusión en la nación, por las exigencias económicas de la industria cultural global, y por los sistemas locales de distribución y los nuevos medios digitales? Cómo son o pueden ser logradas las reinvindicaciones locales negras de la modernid en contextos como Colombia, donde la negritud se imagina como la tradición rural y la modernidad como el blanqueamiento o según los modelos transnacionales de negritud absorbidos por los medios masivos? Más urgentemente, cómo pueden complicarse las nociones monolíticas de la musicalidad negra, y reconocerse las sonoridades locales sin socavar las comonalidades culturales o las posibilidades de alianzas políticas o culturales trans-diaspóricas?
Áreas de investigación
• Mapear la auralidad negroamericana: Una cartografía diacrónica de los nodos locales y circuitos hemisféricos de la producción, diseminación y consumo sonoros negroamericanos.
• Inscribir la auralidad negroamericana: Una historia de las tecnologías de preservación de sonoridades negroamericanas (música grabada, cine, texto, notación) y su diseminacíon por circuitos negroamericanos.
• Encontrar la auralidad negroamericana: Una examinación de contextos de encuentro aural intra-diaspórico (migración, exilio, consumo) y las experiencias de comonalidad y/o “esquizofonía” que engendran
Los candidatos que deseen ser considerados para el grupo de trabajo deben presentar una breve descripción de sus investigaciones actuales con un resumen del trabajo que quieren compartir durante el Encuentro. El objetivo final es la conformación de un grupo de investigación a plazo largo con posibilidades de publicar una recopilación colectiva. El grupo está limitado a 20 participantes.
La fecha límite para solicitar al Encuentro es el 23 de febrero de 2009. Para solicitar, hay que completar el Formulario de Solicitud.

..................................

An invitation to the annual Encuentro of the Hemispheric Institute in Bogotá at the end of August, and a work group on black auralities, which Susana Friedmann (musicologist of the National University of Colombia) and I are organizing. I hope you can make it - be advised that the applications are due February 23!

Encuentro 2009: Staging Citizenship
The Hemispheric Institute of Performance and Politics and the National University of Colombia invite artists, performers, academics and activists to propose performances, papers, performance-based scholarship, videos, installations, visual art exhibits, work group topics, activist projects, hacktivist or virtual actions, and other forms that bring together performance and politics in the Americas to participate in our upcoming 7th Encuentro Staging Citizenship: Cultural Rights in the Americas at the National University of Colombia in Bogotá August 21-30, 2009
Our 7th Encuentro invites interested participants to investigate "cultural rights" and their complex relationship to citizenship in both historical and contemporary contexts. We understand cultural rights as a juridical figure, a technology of power and an articulation that brings together multiple political demands, social subjects and modalities of citizenship. They allow us to explore the relationship between performance and politics through diverse expressive forms, analytic categories, disciplines, traditions and movements. Cultural rights necessarily invoke the State, made visible by the same citizens and institutions that it produces, and also highlight the instrumentalization of ritual, identity, protest and art. They also invite us to examine the right to identity and interculturality; the use and promotion of native languages, languages of choice and their hybrids; artistic training and access to its expressions; and the recognition, transmission and transformation of collective memory, among others. Cultural rights also bring attention to the enormous distance between juridical discourse and everyday experience and between written theory and embodied practice, and extol us to examine these tensions, antagonisms and social inequalities and the performative practice mobilized by artists, social actors and states to intervene them.
These themes will be organized under three umbrella topics that will serve as the point of departure of a great variety of performances, installations, exhibits, roundtables, workshops, keynotes and work groups.
The Memories of Politics and the Legacies of Citizenship
Reflecting on the history and the memory of over two centuries of "independence" in the Americas and its colonial legacy, we ask: Can the rights to memory and to history as cultural demands ever be separate from the exercise of political rights? What is the shape of the struggles over the definition, transmission and control of the past in the public sphere? In what ways do hegemonic mechanisms and institutions highlight, disseminate and legitimize particular narratives and practices, while devaluing, restricting or erasing others?
The Struggles Over Citizenship
The "normalization" of cultural practices in accordance with ideological interests presumes that culture can exist in homogenous and static forms. In such contexts, citizenship is defined in the degree to which subjects are able to obtain "equaility in difference," recognition or identity-based "empowerment." What strategies have individuals, groups and communities deployed to make themselves visible as citizens or, to the contrary, to make themselves invisible as a form of cultural resistance? How may these discursive and performative processes categorized and understood? How do practices repeated upon bodies turn these very bodies into territories of contestation and risk?
Multiculturalism, Interculturality and Migration
Since the 1980's, many countries in the Americas have constitutionally recognized multiculturality, ethnic diversity and differential forms of citizenship while others, like the United States, have moved in the opposite direction. During this same period, diverse forms of violence, forced displacement and migration have intensified both within and across national boundaries. How do these phenomena alter and refine notions of citizenship and belonging? What cultural transformations do they bring with them? How can intercultural dialogue be framed in light of struggles for social justice? What debates emerge about place and territory, about the right to land as a cultural right?


Mapping Black American Auralities
Conveners: Susana Friedmann and Michael Birenbaum The black Americas are characterized by both historical commonalities and a variety of local racial formations. Accordingly, the distinctive constellation of sonic cultures created by the New World descendants of Africans reflect both the shared aspects of these historical experiences and particular divergences shaped by local soundscapes. The history of these sonic cultures, however, has also been marked by the interaction of differently-located black musical practitioners with sonic tropes of blackness present on a global level, not only such as varied forms as jazz, son, reggae, and hip hop circulated in the 20th century recording industry, but as early as the 17th century interchange between African, European, and New World musical practices produced musical forms like cumbé, sarabanda, and others. What has emerged, then, is a global set of sonic tropes of blackness, variously shaped by local processes, which exhibit both differences and commonalities, and a second level of mutual borrowings and appropriations. This working group will aim to map out this black aurality on a hemispheric level. What are its nodes, margins, and interstices? What are the circuits that link them? To what degree is this map structured or interrupted by different forms of inclusion in the nation, by the economic imperatives of the global culture industry, or by local systems of distribution and new digital media? How can/are local black enunciations of modernities be achieved in settings like Colombia, where blackness is conflated with rural tradition, and modernity with either whitening or with transnational models of blackness absorbed from the media? How does the increasing pervasiveness of audio-visual media disturb or reinforce tropes of black orality/aurality? Above all, how can monolithic conceptions of black musicality be complicated, and local sonorities recognized without torpedoing cultural commonalities or potential trans-diasporic political and cultural alliances?Areas of inquiry:
• Mapping Black American aurality: A diachronic cartography of the local nodes and hemispheric circuits of Black American sonic production, dissemination, and consumption
• Inscribing Black American aurality: A history of the technologies of preservation of Black American sonorities (recorded music, cinema, print, notation) and their dissemination through Black American circuits
• Re-encountering Black American aurality: An examination of contexts of intra-diasporic aural encounter (migration, exile, consumption) and the experiences of commonality and/or “schizophonia” they engender
Applicants who would like to be considered for the work group should submit a brief description of their current research with an abstract of the paper that they would like to share in preparation for the Encuentro. Our long-term objective is the conformation of a long-term research group and the possible publication of a joint volume. The group will be limited to a maximum of 20 participants.
Application deadline is Monday, February 23rd 2009. To apply, fill out the Online Application.

No comments: